نسیم شمال: سؤال دختر از مادرش که سمنو را چطور می‏پزند

۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

ننه جون من سمنو می‏خواهم ***** یار شیرین دهنو می‏خواهم
عاشقم من به لقای سمنو ***** سر و جانم به فدای سمنو
سمنو خوبتر از جان من است ***** سمنو شیره دندان من است
من که در مطبخ تو آشپزم ***** سمنو را به چه شکلی بپزم
ننه جون ارث به اولاد بده ***** سمنو را تو به من یاد بده
*****
دختر ای دختر غمدیده‏ی من ***** ای رخت روشنی دیده من
سمنو کار تو تنها نبود ***** دیگ و اسباب در اینجا نبود
اولا دیگ بزرگی باید ***** گندم سبز و سترکی (سترگی) باید
جمع باید بکنی مردم را ***** آب باید بکشی گندم را
ذره خاک نریزد در دیگ ***** چشم ناپاک نیفتد بر دیگ
جنب و حایض از آن دور شود ***** ورنه شیرین نشود شور شود
جمع گردند ز نسوان و بنات ***** دور دیگ سمنو با صلوات
بنشینند همه سبحه به کف ***** پیش دیگ سمنو صف در صف
هی بخوانند چو شیخ طلبه ***** کتکات و کتکوت و کتبه
سمنو رخنه به مینو بکشد ***** ملک از اوج فلک بو بکشد
تا که دیگ سمنو جوش کند ***** عمه و خاله قزی نوش کند
چون بجوشد سمنو وقت سحر ***** می‏شود سبزه تر قند و شکر
سبزه‏ی بیمزه گردد شیرین ***** بلی از معجزه گردد شیرین

منبع: منتخبات باغ بهشت نسیم شمال

0 نظرات: