ستارخان: آقایان محترم! سالار ملی و من به نام دو خادم مردم، از ملت ایران تشکر می‏کنیم

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

رئیس مجلس عبارات لوح را خواند: مجلس شورای ملی اهتمامات فداکارانه سردار ملی ستارخان و سالار ملی باقرخان را از نخستین وسائل پیشرفت مقاصد ملیه دانسته و به نام عموم ملت ایران تشکرات صمیمی ملی را به ایشان تقدیم می‏نماید.

حاضران به شدت کف زدند. رئیس مجلس یک جعبه را به سردار و جعبه دیگر را به سالار داد. ستارخان سردار ملی با گردن خمیده، دو دستی جعبه را گرفت، لوح را بوسید و به روی چشمانش گذاشت.

به هیجان آمد و نتوانست خاموش بماند. وی گفت: آقایان محترم! سالار ملی و من به نام دو خادم مردم، از ملت ایران تشکر می‏کنیم... اما تنها ما دو نفر نیستیم که برای مشروطه جنگیدیم. مردان بسیاری در راه آزادی ایران مبارزه کردند و جان دادند. خون هزاران جوان ریخته شد تا مشروطه دوباره جان گرفت. ما می‏خواهیم ملت ایران تجلیل از باقرخان و مرا، تجلیل از همه مبارزان وطن بداند و ما را فقط به عنوان نماینده‏های خادمان ایران بشناسد.

سخنان پاک و پرمایه سردار در تالار بزرگی که چهار دیوارش آیینه کاری بود، طنین افکند. آن‏ها که هنوز سردار ملی را به درستی نمی‏شناختند، بهتر او را شناختند. او تنها جنگاوری یکتا نبود. انسان بزرگی بود که مانند نداشت. سپاس مردم پایتخت از دو رهبر آزادی پایان ناپذیر می‏نمود. روزها دسته دسته به راه می‏افتادند و با دسته‏های گل به دیدن آنان می‏رفتند. بازرگانان تهران بر آن بودند که به هزینه خود به افتخار سردار و سالار تا چند روز دیگر جشن را ادامه دهند. اما پیشوایان انقلاب بدین کار خرسندی نشان ندادند. در روزنامه‏های تهران هر روز در ستایش از سردار و سالار، گفتارها و شعرهای شورانگیزی به چاپ می‏رسید.

منبع: باقرخان سالار ملی - اثر: مرحوم دکتر صمد سرداری نیا

2 نظرات:

ناشناس گفت...

http://iranianoz.wordpress.com/2010/01/01/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%A8%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D8%AF%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D8%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C/

سلام بافومه جان،من evar هستم .لطفا نوشته ام را در وبلاگم بخون.
حسابم در بالاترین موقتا مسدود شد، برای استفاده از زبان غیر فارسی! برای اینکه به زبان ترکی با هموطنان ایرانی ترکم در آن حرف زدم. برای اینکه آنها را به یاری هموطنان دیگر فرا خواندم.
اگر صلاح دیدی منتشرش کن.

ناشناس گفت...

یادم رفت بگم هر گونه دخل و تصرف و تغییر در تیتر و متن نوشته از سوی شما بافومه در نوشته من آزاد است.
evar