زبان، گویش، لهجه و قومیت مردم ایران اسباب و وسیله مسخره بازی و لودگی نیست!

۱۳۸۸ آذر ۲۸, شنبه

می‏دانی چرا؟ چون داری به هویت انسانی، ایرانی و فرهنگ خودت توهین می‏کنی و در نهایت نشان می‏دهی که برای ایران هیچ ارزشی قائل نیستی. این کار تو انکار هویت دیگران است. اعضای این خانواده بزرگ را دوست نداری و کارت ایجاد تفرقه، کینه و تنفر نژادی - قومی است. هیچ گروهی برتر نیست. تاریخ ایران گواه این موضوع است که این کشور را همه مردم آن ساخته‏اند. همه در فرهنگ و تمدن آن نقش داشته‏اند و همه ایرانی هستند. پس کار تو زیر سوال بردن همه چیز است. هشت سال جنگ ایران و عراق یکی از این نمونه‏های تاریخ ایران است. از همه جای ایران برای امروز و آینده ما رفتند و جانشان را در راه استقلال و آزادی فدا کردند. الان هم نوبت ماست. باید هرجا فریاد مظلومی را شنیدیم از او حمایت کنیم. اگر امروز بهانه بیاوریم که مشکل فلان گروه و قومیت به ما هیچ ربطی ندارد و فقط به صورت خودخواهانه به خواسته‏های گروه خود فکر کنیم. فردا کلاه همگی ما پس معرکه خواهد بود و هیچ چیزی عایدمان نخواهد شد. بی‏تفاوتی نسبت به دیگران، تحریم، عدم واکنش و خنثی بودن در نهایت مرگ، نابودی و تباهی شما را به دنبال خواهد داشت. اگر امروز این را به عنوان وسیله و راه و روش خود و گروه خود انتخاب کرده‏اید، بدانید که قدم در راهی گذاشته‏اید که هیچ نتیجه‏ خاصی در پایان راه منتظر شما نخواهد بود به جز همان چیزهایی که در بالاتر گفتم.

روزی به مفاهیمی چون پیشرفت، دموکراسی و آزادی می‏رسیم که در ابتدا مفاهیمی چون انسانیت را بیاموزیم. این که باید یاد بگیریم که این کشور متعلق به هیچ گروه خاصی نیست. همه مردم در آن سهمی دارند و باید حقوق مساوی داشته باشند. من در مورد سیستم حکومتی ایران در آینده نظری ندارم. می‏خواهد فدرالیسم باشد یا هرچیز دیگری. ولی باید به معنی واقعی همه در آن سهیم باشند.

لازمه رسیدن به آن هم از همینجا و از همین امروز شروع می‏شود. یعنی اینکه که برای زبان، گویش، لهجه، فرهنگ، مذهب و قومیت هموطن خودت احترام قائل شوی. مطمئن باش اگر امروز به این نتیجه نرسی، فردا هم به چیزی به نام دموکراسی و آزادی دست نخواهی یافت و قصه تلخ ما پایانی نخواهد داشت. هرچیزی فقط در سایه اتحاد همه ما بدست می‏آید. تکروی و گروه گرایی افراطی (می‏خواهد سیاسی باشد یا اجتماعی، مذهبی و قومی) نتیجه‏ای به جز شکست نخواهد داشت. باید همه به یک نتیجه واحد که خواسته‏های همه مردم ایران را در بربگیرد، برسیم.

برای شروع کار هم باید جهانی فکر کنیم. یکی از اصول جهانی شدن هم احقاق حقوق همه مذاهب و قومیت‏های ساکن یک کشور است. یک نگاهی به کشوری مثل هند بیندازید. واقعی ترین و حقیقی ترین دموکراسی دنیا در آنجاست. چون در آنجا همه به معنی واقعی سهمی مساوی در اداره کشور خود دارند. ربطی هم ندارد که مذهب، قومیت و اندیشه ایشان چیست. چون به خوبی به این درک وفهم رسیده‏اند که راز پیشرفت و قدرت کشورشان در باهم بودن و اتحاد است نه در یکسان شدن و یکدست شدن از نوع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قومی. باید از ایشان و مردم دنیا یاد بگیریم. اگر امروز یاد نگیریم، فردا هم هیچ خبری نخواهد شد و ما کماکان در رویاهای فردی و گروهی خود باقی خواهیم ماند.

4 نظرات:

ناشناس گفت...

احسنت.ولی چرا اون موقع که روزنامه ایران به ترکهای هموطنت توهین کرد از این افاضات نفرمودید؟! بلکه همتان از نویسنده بی شرف آن حمایت کردید؟؟؟؟

ناشناس گفت...

afarin be shoma afarin afarin

ناشناس گفت...

دوست گرامی،اینکه تمسخر دیگر اقوام از زشتترین رفتارهاست قبول،اما هیچکدام از این اقوام ایرانی نیستند.شما فقط در مورد عدم تمسخر صحبت میکنید،در حالیکه اصلا حاضر نیستید به حق تحصیل به زبان مادری اشاره کنید.به نظر شما وحدت در این است که همه با یک زبان صحبت کنند؟چرابعنوان مثال یک عرب که زبانی مقبول و بین المللی دارد باید زبان خود را رها و به زبان دیگری صحبت و تحصیل کند؟شما فقط نصف مسئله را مطرح میکنید و فقط از دمکراسی صحبت میکنید.دمکراسی کدام است/واقعا اعتقاد دارید یا فقط آنجا که به نفع شماست خوب است؟

شهرام بیطار گفت...

آفرین بافومه عزیز
ولی مشکل اینجاست که تجزیه طلب های تند رو گوش شون به این حرف ها بدهکار نیست .
به نظر من کسایی که از جک و مزاح استفاده ابزاری میکنن برای مظلوم نمایی و تجزیه طلبی کار شون از خود جک سازان زشت تره . تو همه دنیا مزاح وجود داره . تو همه جا . اما هیچ کس نمیاد این رو ابزاری برای تجزیه بکنه . هویت خواهی یه چیزه و تجزیه طلبی یه چیز دیگه . از طری دیگه هم نواقص این جکومت مزخرف و مزدور رو به گردن یه قوم انداختن هم اشتباه هستش . خیلی ها جنایات رژیم رو به حساب فارس ها میذارن . چه ربطی داره؟ مگه تهران پاریس شده تو این 30 سال . منو ببخش که یه کم کامنتم بی ربط بود . دیدم موضوع باز شده گفتم خودم رو خالی کنم



با درود و سپاس فراوان : شهرام